Hvordan gjennomføre et godt jobbintervju: Når du kommer til intervjurunden viser det at du allerede har overbevist intervjueren "på papiret" om at du er i stand til å utføre jobben. Intervjuet er din sjanse til å overbevise dem om at du er den rette personen. Formålet med intervjuet er å avdekke om du er i besittelse av de nødvendige ferdigheter og tilstrekkelig kunnskap for å fylle stillingen. Samtidig vil intervjuet gi deg en mulighet til å finne ut om dette firmaet og denne jobben er noe du virkelig kunne tenke deg. Husk å forberede deg godt. Les om firmaet / selskapet og fokuser på å skape et godt førsteinntrykk. Ditt utseende og din adferd kan gjøre intervjueren forutinntatt. Pass derfor på å gjøre det avgjørende førsteinntrykket så positivt som mulig. Vær oppmerksom, ordentlig i klærne og høflig. Kopi av CV, vitnemål, attester samt referanser skal tas med. Beregn god tid og vær sikker på at du vet hvor du skal - husk å møte presis. Når du treffer den som skal intervjue deg, bør du håndhilse på vedkommende. Vær rolig, høflig, ærlig og oppriktig. Vis interesse for jobben og ikke svar på spørsmål du ikke forstår. Be intervjueren forklare spørsmålet. Snakk tydelig og bruk positive ord. Oppretthold øyekontakt med intervjueren. Dette inngir tillit. Avslutt intervjuet med et smil og et fast håndtrykk. |
Avslutt intervjuet med et smil og et fast håndtrykk. |
Hvilke spørsmål kan du få:
Husk at du skal være overbevisende, men ikke skryte for mye av deg selv! Det er viktig å kunne vise innsikt i forhold til egne plusser og minuser. ”Ærlighet varer lengst" |
Checking access...